یمنبتیسبمنتسیبمنیتبیمنتبینمتبیسب
سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گرافیک رایانه چیست ؟

 گرافیک رایانه یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علوم رایانه است که به ترسیم، تغییر، و کار با تصاویر به شیوه‌های محاسباتی و رایانه‌ای اقدام می‌نماید و یکی از پرجاذبه‌ترین و وسیع‌ترین کاربردهای رایانه‌هاست. بازیهای رایانه‌ای، برنامه‌های ساخت پویانمایی دوبعدی و سه‌بعدی، شبیه‌سازیهای محاسباتی، و پردازش تصاویر را می‌شود به‌عنوان چند نمونه نام برد.

 کاربرد :

این رشته یا برای تصویر سازی یا برای ویرایش تصاویر با دقت بالا یا خلق تصاویر تبلیغاتی استفاده می گردد، که انواع تک بعدی، دو بعدی واین روزها نوع سه بعدی آن در بیشتر مشاغل ، جای خود را باز کرده است.

برخی از صنایع و مشاغل بدون آن، قادر به فعالیت نمی باشند.کامپیوتر امروزه رکن اصلی کارهای گرافیکی می باشد.

نرم‌افزارهای مورد استفاده

  • نرم‌افزارهای Raster یا نقشه بیتی که بر اساس پلت‌های رنگ Pixelها و نقاط کار می‌کنند همانند Photoshop یا Corel Photo paint
  • نرم‌افزارهای Vector یا برداری که معمولاً برای ایجاد تصاویر از فرمولهای ریاضی ومعادلات دیفرانسیل بهره می‌برند. همانند Corel Draw یا Adobe Illustrator

ساختار هر دوی این نرم‌افزارها کاملاً با هم متفاوت است. هر چند سخت‌افزارهای Raster را جزو تولید کنندگان تصاویر گرافیکی می‌نامند ولی در واقع گرافیک Raster یا Bitmap ماهیت ویرایشی دارند تا تولیدی و نقطه قوت آنها در ویرایش و فیلتر گذاری بر روی تصاویر است تا خلق یک موضوع.

گرافیک و صنعت چاپ

امروزه، باید گرافیک و به ویژه نوع رایانه‌ای آن را عضو جداناشدنی صنعت مدرن چاپ و نشر رقومی (دیجیتال) دانست.

مثلاً، برای چاپ یک کتاب، از مرحله حروف‌چینی و حتی ویرایش گرفته تا زمان لیتوگرافی، چاپ، و صحّافی به نوعی با گرافیک رقومی سر و کار داریم

  دو بعدی

در اینگونه گرافیک، اشکال و اشیاء همه بر روی یک صفحه ترسیم و ارائه می‌شوند.

این نوع گرافیک به خاطر پردازش سبکش خیلی به قدرت کارت گرافیک نیاز ندارد و فقط وقت cpu را اشغال می‌کند.

برای کار با گرافیک دو بعدی نرم‌افزارهایی ساخته شده مانند فتوشاپ – فتوایمپکت – کورل دراو- کورل پینتر و غیره که فقط روی گرافیک دو بعدی کار می‌کنند و نرم‌افزارهایی ساخته شده مثل ماکرو مدیا فلش که چند رسانه‌ای هستند.

گرافیک دو بعدی در وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای معمولی به کار می‌رود.

 سه بعدی

برنامه‌ها برای گرافیک سه بعدی بر روی کامپیوترها تقریباً بیشمار هستند. شاید عمومی‌ترین استفاده از گرافیک کامپیوتری سه بعدی بازیهای رایانه‌ای باشند. امروزه به سختی می‌توان کامپیوتری را یافت که نیاز به یک کارت گرافیک سه بعدی نداشته باشد.

سه بعدی همیشه برای تجسمات علمی و برنامه‌های مهندسی معروف بوده‌است. رابط‌های گرافیکی نرم‌افزاری هم از سخت‌افزار سه بعدی استفاده فراوان می‌برند.

هدف از یادگیری 

یادگیری این رشته فواید زیر را در پی خواهد داشت :

    • آشنایی با روش کار ابزارهای ورودی و خروجی در راستای تولید صحنه گرافیکی و واسط کاربر آن

    • آشنایی با الگوریتم‌های هندسی و روش‌های تولید اشیا

    • افزایش دید طراحی سه بعدی و قدرت تجسم

  • انجام مقدمات ساخت بازی رایانه‌ای و کسب توانایی‌های اولیۀ تولید بازی
کلیدواژه : گرافیک
ارسال دیدگاه
توسط
تومان
×

پی اس کافه
توجه ! لطفا قبل از شروع گفتگو ، حتما پیام رسان واتساپ را نصب کنید

×